Sănătate orală

Pentru prevenirea afecțiunilor dentare și parodontale, vă rugăm citiți și despre:

Igienizarea profesională

Detartrajul și periajul reprezintă manopere de profilaxie și au ca scop îndepărtarea tartrului și plăcii bacteriene. Se efectuează de către medicul stomatolog, deseori în aceeași ședință cu verificarea periodică. Manopere de profilaxie necesită foarte rar anestezie locală, nefiind dureroase.

De ce este necesar detartrajul ?

Detartrajul se face pentru a îndepărta depozitele de tartru supragingival și subgingival. Tartrul se depune într-un ritm care variază de la persoană la persoană în funcție de obiceiurile alimetnare, tipul salivei, masticație, poziția dinților. În același timp, tartrul poate ascunde carii dentare, iar în timp acestea vor afecta pulpa dentară. Depozitele de tartru duc la inflamație gingivală (gingivită) urmată de inflamație parodontală (parodontită marginală), iar în final pierderea dinților va fi inevitabilă. Retracțiile gingivale au un efect inestetic, mai ales asupra tinerilor. Pierderea dinților datorită inflamației parodontale va face de celele mai multe ori protezarea prin implanturi imposibilă, datorită resorbției osoase, iar pacienții vor fi nevoiți să poarte proteze totale.

De ce este necesar periajul profesional?

Periajul profesioanl, spre deosebire de cel efectuat acasă, implică folosirea unor perii dentare, la turație mare, pentru a îndepărta placa bacteriană, petele de pe dinți și urmele de tartru restant. Se folosesște o pastă de dinți abrazivă, cu efect mare de curățire a suprafețelor dentare, dar fără să afecteze smalțul, sau gingiile.

În urma detartrajului pot apărea complicații?

Procedurile de profilaxie nu vor cauza niciodată probleme, din contră, stopează evoluția bolilor parodontale. Foarte rar, după detartraj, pacienții pot acuza sensibilitate dentară la rece, din cauza inflamației gingivale, care în timp a provocat retracție gingivală și a dus la expunerea dentinei. În acest caz, se recomandă folosirea unei paste de dinți pentru sensibilitate dentară, sau vă puteți adresa direct medicului stomatolog.

Contraindicații detartraj?

Deși este o procedură medicală neinvazivă și nu prezintă contraindicații absolute este bine să informați medicul despre starea de sănătate generală.